20240202

 HET AVONTUURLIJKE LEVEN IN EEN DORP OP HET FRANSE PLATTELAND

Vanmorgen ging ik naar de bakker.
Claude vond het een mooie maar wat frisse dag.
Jeanine vond het een mooie maar wat frisse dag.
Pierre vond het een mooie maar wat frisse dag.
Mareille vond het een mooie maar wat frisse dag.
De bakker vond het een mooie maar wat frisse dag.
Anny vond het een mooie maar wat frisse dag.
Jacques vond het een mooie maar wat frisse dag.
En dan ben je alleen nog maar even naar de bakker geweest

DRY JANUARY

 

Januari is voorbij, en veel mensen zullen met een zucht van verlichting afscheid genomen hebben van deze moeilijke maand. Niet alleen omdat januari na al die feestdagen een beetje sombere en donkere maand is, maar een aantal mensen hebben om het extra moeilijk te maken ook nog eens mee gedaan aan dry january.

Wat kan ik soms toch terug verlangen, naar die goeie ouwe tijd, dat we nog geen weet hadden van al die gevaren die onze  gezondheid bedreigden. Bij verjaardagen stond er bij mijn ouders thuis altijd een vaasje met sigaren en sigaretten op tafel en er werd een goed glas gedronken. Af en toe zie ik nog weleens oude televisiebeelden voorbij komen waarbij de gasten gezellig aan de talkshowtafel zitten met een sigaartje en een borrel. Mooie tijden waren dat.


Zelf heb ik ook nog heel lang sigaren gerookt. Vooral op lange autoritten heen en terug naar Frankrijk, stak ik soms om de tijd te doden, regelmatig een sigaartje op. Het enige gevaar, waar ik me toen zorgen om maakte, was, dat ik weleens vergat, dat ik er een in mijn handen had. Als ik hem dan per ongeluk liet vallen, kwam hij op de stoel tussen mijn benen terecht. Als ik dan half opstond, schoof hij alleen maar verder naar achteren, zodat ik genoodzaakt was op die brandende peuk te gaan zitten en zo snel mogelijk een parkeerplaats op te zoeken. Dat soort avonturen zijn voorgoed voorbij, want roken doe ik al lang niet meer.

Maar om op dry january terug te komen. Dat is voor mij toch wel een ander verhaal. Vooral omdat ik lange tijd in Frankrijk gewoond heb, hoort een glaasje wijn er wat mij betreft, toch echt wel bij.

Wisten jullie trouwens, dat het in Frankrijk pas sinds 1956 verboden is om kinderen onder de 14 jaar alcohol op school aan te bieden, en dat daarna sommige ouders nog een halve liter voor bij de lunch meegaven omdat ze dachten, dat de kinderen daar sterker van zouden worden.

Waarschijnlijk, van iets langer geleden, kwam ik ergens nog een bord van het nationaal comité van propaganda in Parijs tegen, waarop uitgelegd wordt, dat wijn een voedingsmiddel is, en de voedingswaarde vergeleken wordt met melk, brood en vlees. Dus zo slecht zal het toch allemaal niet zijn.


Geen opmerkingen: