20180228

STAAL


Sinds ik mijn huis in Frankrijk heb, ben ik zeker 250 keer door de Val de Fensch gereden, een industriegebied in Noord Frankrijk met hoogovens en staalverwerkende industrieën. 249 keer heb ik me voorgenomen om daar eens een kijkje te gaan nemen. Die onbegrijpelijke bouwwerken met trappetjes, transportbanden en schoorstenen met rookwolken in verschillende kleuren, hebben altijd mijn belangstelling gewekt. In de afgelopen jaren heb ik de activiteit in het gebied steeds meer af zien nemen. de rookwolken werden minder en de "eeuwige" vlam is gedoofd. Kort geleden, ben ik daar op een stille zondagmorgen wat rond gaan lopen. Het was er uitgestorven als op een kerkhof. 
De staalindustrie in Noord Frankrijk is dood. Een monument moet de herinnering levend houden.                     



Op You Tube Zingt Bernard Lavilliers een lied over de teloorgang van de staalindustrie en het verdwijnen van de werkgelegenheid in dit gebied.


Geen opmerkingen: