20180125

NOODWEER


De feestdagen heb ik bij familie in Nederland doorgebracht. Toen mijn Franse verzekeringsmaatschappij mij via e-mail een berichtje stuurde dat ik maatregelen moest nemen om mijn  huis tegen storm en regen te beschermen werd ik toch wel wat onrustig. Toen in Nederland ook nog eensde Ark van Noach los sloeg en veel schade aanrichtte in de haven van Urk, n.b. een van de meest godsvruchtige gemeenten van Nederland had ik zo ongeveer het gevoel dat het einde der tijden nabij was. Vrienden uit Fontenoy stuurden mij foto's van een totaal ondergelopen Grande Rue en ook de grote supermarkt in de buurt was door het hoge water onbereikbaar.

Bij terugkeer in Frankrijk maakte ik dan ook met angst en beven mijn huisdeur open, omdat mijn dak hier en daar niet al te best is, was ik voorbereid op totaal ondergelopen vertrekken. Mijn angst bleek gelukkig ongegrond
Op de vloer was zelfs geen spatje te bekennen. Toen ik even later poolshoogte in het dorp ging nemen bleek de overstroming van het riviertje de Coney maar weinig zichtbare schade te hebben aangericht. Er lag nog wat modder op de straat, maar dat was dan ook alles. De bewoners van het lage gedeelte van het dorp zijn het trouwens wel gewend, dat eens in de zoveel tijd de rivier buiten haar oevers treed. Ze worden op tijd gewaarschuwd en brengen hun meubels naar de eerste verdieping of zetten alles op tafel. Omdat mijn huis hoog in het dorp gelegen is heb ik daar allemaal geen last van.

Toch kan ook daar zo'n overstroming nog onverwachte gevolgen hebben. In ons dorp wordt uit bezuinigingsoverwegingen tussen 12 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends de straatverlichting uit gedaan.Toen ik een praatje met mijn over buurvrouw maakte vertelde ze, dat ze altijd vroeg op staat. Ze heeft geen wekker nodig, want ze kijkt dan altijd even of de straatverlichting al brand. Toen ze eerder in de week was op gestaan en koffie had gezet, vond ze het vreemd dat ze maar niet wakker wilde worden. Toen ze op de klok keek, bleek het pas half vier in de nacht te zijn. De gemeente had die nacht de straatverlichting laten branden vanwege de overstroming.

Franse verhalen kun je lezen, door op het tabblad boven aan deze pagina te klikken.


DE SEINE

Ook de Seine in Parijs is buiten haar oevers getreden. De 80- jarige Nederlandse kunstenaar Frans Schuursma, die daar op een woonschip woont, kan door de hoge waterstand en de sterke stroming zijn schip niet meer verlaten. Gelukkig woont hij gedeeltelijk onder een voetgangersbrug, zodat vrienden hem af en toe wat etenswaren toe kunnen werpen. Dat is trouwens ook niet helemaal zonder gevaar, want bij een eerdere gelegenheid, heeft hij op die manier, bij het vangen van een bos wortelen een pink gebroken.

Geen opmerkingen: